סוניק הקיפוד הכחול הומצא במסגרת תחרות בחברת סגה, שחיפשה סמל וקמע לחברה. החברה ערכה תחרות בין עובדיה, והסמל הנבחר היה קיפוד כחול שמנמן, שהומצא על ידי מעצב המשחקים נאוטו אושימו. סוניק, שמשמעות שמו היא: "מהיר ממהירות הקול", נהגה על ידי אושימו ב1991.
משחקי הסוניק הראשונים שיצאו לשוק הציגו קיפוד קטן עגול וחמוד, ילדי למראה, שפנה היטב אל חלק מקהל היעד של חברת סגה. ב1998 הושק משחק בכיכובו סוניק חדש, בוגר יותר למראה, ומאז מראהו של הקיפוד הכחול משתנה ומשתדרג בהתאם לרוח התקופה ולטכנולוגית האנימציה העדכנית. משחק הסוניק המקורי עסק בתכנים חברתיים ואקולוגיים, כשהציג את דמותו של ד"ר אייבו רובוטניק, שביקש לשבט את בעלי החיים ולהפכם לרובוטים, ובכך להשתלט על העולם. בכך ביקשו מתכנני המשחק להתריע נגד הסכנות של שיבוט והיבריס מדעי.
המשחק עצמו הציג בעלי חיים עתידניים, שנראו בעצמם כתוצאה של שיבוט ומוטציה: סוניק עצמו הוא קיפוד העומד על שניים שפרוותו וקוציו הם בצבע כחול עז, וחבריו הטובים הם קיפוד בעל מספר זנבות [הנקרא "זנבות"], ובעלי חיים נוספים בעלי מאפיינים יוצאי דופן. במשחקים, סוניק נלחם נגד ד"ר רובוטניק, ששמו שונה מאוחר יותר לד"ר אגמן, על מנת למנוע ממנו להשתלט על פלנטת מוביוס בה חיות הדמויות. תמה המוכרת לחובבי הספרות והקולנוע מיצירות כגון "נרניה", "הארי פוטר", וכן מסדרות טלויזיה אמריקניות שהיו נפוצות בשנות התשעים. על מנת להילחם בד"ר אגמן, על סוניק ללקט מטבעות זהב המחזקים אותו ומעניקים לו כוחות, ורק אז ביכולתו להתייצב מול המדען הזדוני. המשחקים של סוניק נחשבו חלוציים בכך שהציגו נופים מצוירים בתקריב ובפנורמות רבות, מה שהעניק אשליה של אנימציה תלת מימדית.
סוניק הקיפוד החל את דרכו כמשחק פלטפורמה, ועובד בהמשך למשחקי סוניק שונים, כגון משחקי פאזל ממוחשבים ואף משחקי פינבול.
בנוסף להיותו דמות משחקי מחשב פופולרית, סוניק הפך לדמות בינלאומית מוכרת לאחר שדמותו כיכבה בסדרות אנימציה רבות ברחבי העולם. הסדרות, שחלקן פנו לגיל הרך וחלקן לבני עשרה, בהציגן תכנים אפילם ומורכבים יותר, זכו לפופולאריות רבה בארה"ב ובישראל, ושתיים מהן הופיעו ב"ערוץ הילדים" הישראלי. בסרט אנימציה באורך מלא שהעמיד במרכזו את דמותו של סוניק, נאלץ סוניק להתמודד עם נמסיס חדש לצד ד"ר אגמן – שיבוט שיצר הד"ר של סוניק עצמו